Tuesday, May 4, 2010

FCPO-Memulakan Urusniaga

Source:http://fcpoinvestmentgroup.webs.com/memulakanurusniaga.htm
Untuk memulakan urusniaga apa yang perlu ialah :



* Modal (Minimum RM10,000 disyorkan)
* Buka akaun urusniaga melalui Futures Broker (Trading House)
* Lantik seorang FBR / CFBR sebagai broker.
* Langgani ‘Real Time Market Information’ (Data terkini pergerakan Pasaran) daripada Vendor yang dilantik Bursa Malaysia.



Selepas itu anda secara sah menjadi trader dan boleh membuat tempahan harga melalui FBR yang anda lantik. Sila beri arahan kepada FBR mengikut turutan berikut :

1. Beli atau jual dan bulan kontrak yang dikehendaki
2. Berapa lot atau kontrak yang hendak dibeli atau dijual
3. Jika mahu membuat limit order, sebutkan sahaja harga yang dikehendaki. Jika mahu membuat market order, anda tidak perlu menyebutkan harga tempahan. Bagi jenis tempahan harga yang lain, sila beritahu jenis tempahan harga tersebut dan kemudian, harga yang dikehendaki.
4. Maklumkan nombor akaun anda.
5. Pada masa ini, FBR telah melengkapkan butiran tempahan harga anda di sistem. Minta FBR ulang kembali tempahan anda. Jika anda berpuas hati, beritahu FBR ('ok' sudah mencukupi). FBR akan menghantar tempahan anda ke dalam sistem.
6. FBR akan memaklumkan kepada anda jika tempahan harga anda telah dipadankan di sistem. Pemadanan harga tempahan mungkin berlaku serta-merta atau kemudian.
7. Jika kemudiannya anda mahu mengubah tempahan harga (perubahan jumlah lot atau nilai harga) atau membuat pembatalan, anda hanya beritahu FBR nombor akaun dan perubahan/pembatalan yang mahu dibuat. Selagi tempahan anda belum dipadankan, pengubahan atau pembatalan boleh dilakukan.



Jika masih berlaku kekeliruan di dalam komunikasi anda dan tempahan dibuat tidak mengikut apa yanng anda kehendaki, anda boleh meminta FBR menyemak perakam suara. Trader perlu sedar, semua tempahan melalui telefon meja FBR (di semua syarikat broker) adalah bersambung dengan perakam suara. Sekiranya anda membuat tempahan dengan cara instant messenger atau melalui telefon bimbit FBR, semakan rakaman tidak dapat dibuat.

Yang penting, anda perlu ada persefahaman dengan FBR anda. Dalam konteks etika, FBR perlu memahami keperluan dan had pelaburan setiap pelanggannya. Malah FBR juga sepatutnya membantu dan mendidik pelanggan dalam urusniaga. Jangan salah faham, keputusan muktamad urusniaga masih lagi ditangan pelanggan; FBR perlu membantu dan mendidik pelanggan untuk memahami implikasi keputusan urusniaga mereka dan tidak membiarkan pelanggan 'hanyut' dalam keputusan yang dibuat dengan asas yang salah atau kurang tepat.

Jika perlu, jadikan FBR kawan anda. Bentukkan persefahaman. Ini penting kerana FBR adalah pihak yang melaksanakan urusniaga pelaburan anda. Sekiranya anda tidak berpuashati dengan seseorang FBR, anda boleh meminta FBR yang lain daripada syarikat broker. Sekiranya anda masih tidak berpuashati, anda boleh meminta akaun anda ditukar ke cawangan lain syarikat broker yang sama atau menukar syarikat broker sama sekali.



Untuk membuat tempahan harga, ada beberapa jenis yang boleh digunakan oleh para pelabur. Siri ini akan menjelaskan jenis-jenis tempahan harga yang digunakan semasa membuat urusniaga FCPO.

Ingin dimaklumkan terlebih dahulu, sesuatu tempahan harga yang dibuat, secara umumnya kena mengikut giliran. Sistem memberi keutamaan kepada tempahan harga seperti berikut :



1. Harga : harga beli yang lebih tinggi dan harga jual yang lebih rendah diutamakan.
2. Masa : bagi tempahan aras harga yang sama, tempahan yang dibuat dahulu akan diutamakan



Apabila tempahan harga dibuat dan masih belum dipadankan (masih menunggu giliran di dalam sistem), anda masih boleh membatalkan tempahan tersebut. Dalam keadaan yang sama anda juga boleh memilih untuk mengubah tempahan (samada pada harga atau bilangan lot).

Walau bagaimanapun, apabila tempahan diubah, dari segi giliran, tempahan anda dikira sebagai tempahan baru dan masuk semula "dalam barisan" di sistem pada tempat paling belakang.

Satu lagi perkara yang perlu difahami. Harga yang ditawarkan di pasaran tidak semestinya beratur mengikut turutan yang ideal.

Misalnya harga beli 2920 tidak semestinya diikuti dengan 2919, 2918, 2917 dan seterusnya. Begitu juga harga jual 2930 tidak semestinya diikuti dengan 2931, 2932, 2933 dan seterusnya. Ini kerana harga yang ditawarkan di dalam sistem adalah bergantung kepada tempahan keseluruhan yang dibuat dalam pasaran.

Ada masanya harga beli 2920 diikuti oleh 2919, 2917, 2916 kerana tidak ada pembeli yang membuat tempahan harga beli pada 2918. Begitu juga, ada masanya harga jual 2930 diikuti oleh 2932, 2933, 2934 kerana tiada penjual yang membuat tempahan harga jual pada 2931.

Satu lagi yang perlu difahami, harga terbaik untuk beli dan jual bukan sentiasa bersilisih pada satu tick sahaja (contohnya harga pembeli utama pada 2925 dan harga penjual utama pada 2926. Adakalanya pasaran akan berada pada harga beli dan jual yang agak jauh (contohnya harga pembeli utama pada 2925 dan harga penjual utama pada 2928). Ini juga fenomena biasa kerana ada masanya ada paras harga tertentu yang tidak ditempah.

Akhir sekali, anda mungkin keliru melihat angka pada perenggan diatas. Jika harga pembeli pada 2925 dan harga penjual adalah 2928, bukankah itu untung secara automatik? Jawapannya tidak.

Jika anda mahu membeli, anda perlu mengambil tawaran penjual iaitu 2928. Apabila anda mahu menjual pula, anda perlu mengambil tawaran pembeli iaitu 2925. Nah! Jika anda membeli pada 2928 dan menjual pada 2925, anda sebenarnya automatik rugi!



Untuk membuat tempahan harga, ada beberapa jenis yang boleh digunakan oleh para pelabur. Untuk kali ini, saya akan bincang satu jenis sahaja dahulu iaitu MARKET ORDER. Jenis yang lain akan diterangkan dalam bahagian yang lain.

Market order adalah sejenis tempahan harga dengan nilai yang terbuka. Ia adalah sejenis tempahan harga yang boleh dibuat semasa pre-matching period atau semasa pasaran sedang berjalan (running market).

Bila dikatakan Market Order sebagai tempahan harga dengan nilai yang terbuka, ia bermaksud trader akan menerima apa sahaja harga yang ditawarkan dipasaran semasa itu.

Jika Market Order dibuat semasa pre-matching period, harga yang akan diperolehi adalah apa sahaja harga yang "matching"kan oleh Bursa semasa pembukaan atau penutupan pasaran.

Jika Market Order dibuat semasa running market, trader akan mendapat harga yang ditawarkan semasa itu.



* Jika anda membuat BUY MARKET ORDER, maka tempahan anda akan terus dipadankan dengan harga penjual (asking price) yang ditawarkan semasa itu.
* Jika anda membuat SELL MARKET ORDER, maka tempahan anda akan terus dipadankan dengan harga pembeli (bidder price) yang ditawarkan semasa itu.



Ingat, dari segi pemasaan (timing), harga yang akan diperolehi melalui Market Order semasa running market adalah harga yang ditawarkan sewaktu tempahan dibuat di sistem oleh FBR; bukan semasa anda membuat tempahan kepada FBR.

Kebaikan Market Order : tempahan anda akan mendapat keutamaan pertama (highest priority) di sistem.

Keburukan Market Order : anda terpaksa menerima sahaja harga yang diberi oleh sistem.

Biasanya Market Order digunakan apabila trader mahu supaya tempahannya segera dipenuhi. Mungkin sebab takut terlepas peluang masuk market, mungkin sebab nak cepat-cepat cut loss atau sebab-sebab lain. Yang utamanya, Market Order digunakan untuk membolehkan tempahan harga dipenuhi secepat mungkin. Seperti yang dikatakan tadi, Market Order dikenalpasti oleh sistem sebagai keutamaan pertama (highest priority).

0 comments:

About This Blog

Was established since 20th Rejab 1430.
Just to educate myself.
`Sharing is Caring-The more you give,the more you get``

`Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.`-Riwayat al-Baihaqi


`We are often afraid to do things until we are sure we will do them well.Therefore we don`t do anything...`


Labels

Blog Archive

Comments

Gold

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

Silver

KLCI and Oil

CPO

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP