Wednesday, August 19, 2009

The Intelligent Investor

Sumber:azman-aziz.blogspot.com
Korang mungkin kenal dengan nama WARREN E. BUFFETT. Orang terkaya dunia sekarang ni, sejak tahun lepas setelah berjaya memintas Bill Gates yang berjaya memegang rekod orang terkaya dunia selama 13 tahun berturut- turut.

Warren Buffett adalah seorang pelabur. Melalui portfolio pelaburannya beliau memiliki lebih 60 syarikat gergasi dunia. Antaranya termasuklah Coca Cola, Syarikat Perkapalan, Syarikat Pembuatan Jet dan sebagainya. Boleh lihat di sini, http://www.berkshirehathaway.com

Bila baca tentang Warren Buffett satu nama yang paling berkait rapat dengan beliau pasti akan ditemui iaitu BENJAMIN GRAHAM. Mahaguru Pelaburan kepada Buffett yang juga pernah menjadi majikannya.

Benjamin Graham (1894 - 1976) merupakan pensyarah di Colombia University dimana tempat Buffett belajar. Beliau adalah pengasas "Value Investing" (Pelaburan Nilai) yang banyak disentuh di dalam Buku Bertajuk THE INTELLIGENT INVESTOR. Buku yang pasti menjadi buruan bagi pelabur yang ingin berjaya.

Lama aku mencari buku ni ni Kedai- kedai buku seperti Popular dan MPH tapi tak jumpa. Tapi sekarang Alhamdulillah, mungkin berkat kesungguhan dan keinginan yang membara, atau mungkin juga rezeki yang datang menggolek, aku search punya search kat internet akhirnya aku jumpa satu salinan Softcopy di Internet. Satu buku lengkap 641 ms.

Secara ringkasnya buku ini memberi panduan untuk menyesuaikan dan mempraktikkan polisi- polisi pelaburan. Buku ini kurang menyentuh tentang teknik menganalisa sekuriti sebaliknya penekanan buku ini adalah pada "INVESTMENT PRINCIPLES & INVESTORS' ATTITUDES".

Aku sasarkan untuk menghabiskan kedua- dua buku ni dalam masa dua bulan. Besar kemungkinan blog aku akan jarang diupdate.

Rupa- rupanya ada yang mengikuti blog ni dari masa ke semasa. Hinggakan ada yang telefon aku bila lama tak update. Kepada mereka aku ucapkan ribuan terima kasih atas sokongan korang semua. Mungkin bila aku lebih berkeyakinan aku ingin mengajak mereka yang berminat untuk sama- sama menubuhkan pusat kajian Pelaburan dan Kekayaan.
Posted by Azman Bin A Aziz at 5:24 AM 0 comments


1 comments:

Tengkorak Tulis September 21, 2016 at 7:53 AM  

Plenty in local library dude. Why use pirated version

About This Blog

Was established since 20th Rejab 1430.
Just to educate myself.
`Sharing is Caring-The more you give,the more you get``

`Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.`-Riwayat al-Baihaqi


`We are often afraid to do things until we are sure we will do them well.Therefore we don`t do anything...`


Labels

Comments

Gold

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

Silver

KLCI and Oil

CPO

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP