Tuesday, August 11, 2009

Borang-borang yang paling penting dalam industri hartanah

Sumber:www.drumah.com/borang-borang-yang-paling-penting-dalam-industri-hartanah/580.html
Mereka yang terlibat dalam hartanah menyedari bahawa proses pindahmilik hartanah adalah sesuatu perkara yang merumitkan. Ianya bermula daripada keputusan pemilik menjual rumah sehingga masa penyerahan kunci kepada pemilik baru. Setiap proses perlu direkodkan secara rasmi menggunakan pelbagai jenis borang hartanah.

Borang tawaran untuk membeli adalah penting. Borang ini menunjukkan harga dimana pembeli sanggup membayar untuk harta tersebut dan juga merangkakan bagaimana wang akan dibayar. Selain itu, juga terkandung di dalam boring berkenaan ialah bayaran pendahuluan yang perlu dibayar, tarikh akhir bayaran baki, dan kaedah bayaran ( tunai, cek bank, pindahan bank).

Walaupun pembeli rumah boleh memilih samada mahu menyediakan tawaran mereka sendiri untuk dokumen pembelian, tetapi cara yang terbaik adalah dengan berunding dengan peguam hartanah atau agen hartanah terlebih dahulu untuk mengesahkan samada format dan kandungan selaras dengan standard negeri dan persekutuan.

Satu lagi pilihan yang boleh diambil ialah dengan menggunakan borang tawaran untuk membeli yang telah siap yang mana boleh dibeli atau muat turun dari internet.

Bagaimanakah untuk mewujudkan ‘first impression’ yang positif terhadap rumah anda yang ingin dijual?

Keputusan untuk membeli rumah selalunya bergantung kepada tanggapan pertama pembeli. Ini bermakna, rumah perlu berada dalam keadaan baik supaya ianya boleh memberi kesan emosi kepada pembeli yang berpotensi sekaligus menyukai rumah itu.

Bagi kebanyakkan pembeli, keputusan untuk membeli sesebuah rumah adalah mudah dipengaruhi oleh emosi. Kenalpasti fakta ini, anda perlu membuatkan pembeli menyukainya pada pandangan pertama. Isu ini sangat penting ini kerana seluruh industri ini berkembang untuk membantu anda melakukannya.

Anda boleh bergantung kepada pihak yang lebih professional dan berpengalaman dalam mempersembahkan rumah yang ingin dijual itu. Mereka akan dating meninjau dan melihat rumah anda dan kemudiannya menyusun semula rumah itu untuk menjadikannya lebih mesra pembeli.

Pihak professional ini yang akan membantu anda untuk menjual rumah anda. Mereka akan menyusun atur rumah itu dalam gaya yang membantu kearah itu. Sebaliknya anda telah menyusun atur rumah mengikut citarasa. Anda perlu sedar bahawa dua matlamat ini adalah sangat berbeza dan anda perlu menyedarinya.

Apabila membuat keputusan untuk menjual rumah, citarasa anda tidak lagi relevan. Sebaliknya, anda perlulah mengikut citarasa semasa yang dapat menarik perhatian pembeli yang baru.


0 comments:

About This Blog

Was established since 20th Rejab 1430.
Just to educate myself.
`Sharing is Caring-The more you give,the more you get``

`Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.`-Riwayat al-Baihaqi


`We are often afraid to do things until we are sure we will do them well.Therefore we don`t do anything...`


Labels

Comments

Gold

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

Silver

KLCI and Oil

CPO

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP