Saturday, July 25, 2009

Soalan untuk TAKAFUL

Sumber:janganterlepaspandang.wordpress.com/2008/04/09/penyata-sumbangan-takaful/
Sudah lama saya terfikir hendak berkongsi pendapat mengenai “Penyata Sumbangan” yang dihantar oleh syarikat-syarikat takaful di Malaysia. Rumusan ini berdasarkan pengalaman saya sebagai peserta Takaful Nasional (sekarang Etiqa Takaful) dan juga Takaful Malaysia.

Tujuan utama saya nak semak penyata pelan-pelan takaful saya ialah kerana ingin tahu berapa:-

1) jumlah saya dah sumbangkan untuk tahun tersebut

2) jumlah keseluruhan sumbangan saya dari mula sertai pelan tersebut

3) kadar keuntungan (%) tabung peserta (mudaraba) pada tahun lepas

4) jumlah simpanan yang saya ada di dalam tabung peserta

Selain dari itu, saya juga mahu pihak pengendali-pengendali takaful ( yang ambik caj perkhidmatan dari sumbangan kita) , ringkaskan dan senaraikan jumlah perlindungan yang kita ada. Tambahan pula jumlah ini berubah setiap tahun. Yelah, manusia ni mudah lupa.

Tetapi, dari pengalaman saya, penyata-penyata yang saya terima hanya mengandungi maklumat-maklumat untuk tujuan no 1 sahaja.

Saudara & saudari pasti bersetuju, kalau dah sertai pelan takaful 10 tahun, kita boleh ingat lagi ke berapa benefit yang kita hendak. Mungkin sekarang kita nak tambah lagi sebab anak dah lebih.

Masa sign dahulu, sudah tentu agen2 hanya anggarkan kadar keuntungan tahunan 5% , tinggi sikit dari Tabung Haji & EPF, tapi kurang dari ASB (yelah, pelan takaful ni kan untuk perlindungan, katanya).

Yang paling penting ialah jumlah simpanan keseluruhan yang ada. Ini kerana saya menyertai pelan ini sebagai salah satu simpanan untuk masa tua @ pencen nanti. Begitu juga, bagi yang masuk kerana pendidikan anak-anak. Kita MESTI nak tahu berapa jumlah yang ada hari ini atau pada tarikh penyata itu dikeluarkan.

Barulah kita boleh analisa, cukup ke tidak simpanan yang kita ada. Jika tidak, kita seperti terkial-kial. Hanya selepas pelan kita matang, macam kes saya dalam tahun 2029, barulah saya tahu berapa yang saya ada simpan. Patut ke begitu?

” Nota: Saya nak juga dengar pengalaman-pengalaman pembaca yang lain terutama yang menyertai pelan-pelan Takaful Ikhlas, Prudential, PruBSN dan lain lain lagi. Kalau ada yang masuk insuran pun, boleh juga kita bandingkan :) “

Oleh itu, nasihat saya, apabila anda melawat pejabat Takaful atau berjumpa agen-agen anda, tanyalah jumlah-jumlah seperti yang dibincangkan di atas. Kalau tak tahu, suruh diaorang tanya ibupejabat dan laporkan kepada anda.

Selamat mencuba!
-Ayah.biz-


0 comments:

About This Blog

Was established since 20th Rejab 1430.
Just to educate myself.
`Sharing is Caring-The more you give,the more you get``

`Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.`-Riwayat al-Baihaqi


`We are often afraid to do things until we are sure we will do them well.Therefore we don`t do anything...`


Labels

Blog Archive

Comments

Gold

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

Silver

KLCI and Oil

CPO

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP