Sunday, July 12, 2009

Langkah-langkah menjual rumah

Sumber:emasdantanah.wordpress.com/2009/05/27/langkah-langkah-menjual-rumah/
OK.. minggu lepas kita dah cerita pasal perkara-perkara penting semasa jual rumah. Sekarang mari kita bincangkan pasal langkah-langkah untuk menjual rumah. Nak diingatkan.. saya pun baru dalam hal ni.. cuma saya rumuskan beberapa nota dengan sedikit pengalaman yang saya ada. Kalau nak tau lebih lanjut.. baik tanya lawyer anda.. Anyway, mari teruskan…

Apa dia langkah-langkah menjual rumah?


1. IKLAN: Apa-apa hal pun.. kenalah kita iklankan rumah kita dulu. Internet.. suratkhabar.. majalah.. iklan 7e.. brochure.. lagi best kalau dapat letak iklan kat forum persatuan penduduk.. Boleh juga guna agent.. tp untuk jual rumah.. saya tak berapa gemar guna agent.. Juga boleh kat papan tanda.. macam yang kita nampak dekat bawah traffic light sekarang ni.. boleh jugak buat petunjuk arah kalau nak buat gempak sikit.. Terpulang la apa cara yang anda mahu.. Idea untuk antara benda yang anda boleh tulis - kalau betul tak nak agent.. boleh letak.. “No Agent Please”. Dan saya suka dengan frasa “Serious/Genuine Buyer Only”.. pasal masa saya tak letak frasa tu.. ramai orang telefon.. tapi takde siapa confirm.. test market je.. bila saya letak frasa tu.. kurang orang telefon.. tapi selalu yang telefon ni.. memang betul-betul.. Kawan saya lagi best.. dia jenis serius sikit.. jadi letak macam-macam rules kat situ.. tak boleh call waktu ofis la.. downpayment minima berapa la.. siap letak google map lagi jadi orang tak tanya kat mana rumah dia nak jual tu..

2. SURVEY & SETUJU: Lepas caller kata ok.. caller aka pembeli akan survey rumah.. kalau dia setuju.. dengan harga berapa2.. kata 100k ke.. boleh letak deposit.. selalunya letak 2% dari harga jualan.. tapi kalau korang baik hati.. mau letak 1k ke 2k ke.. terpulang lah.. yang penting… jangan bila buyer back-out.. anda pulak yang rugi kena tanggung legal fee.. dan pastikan nilainya cukup tinggi jadi buyer tak main-main untuk beli.. tapi taklah pulak tinggi sangat sampai xde buyer sanggup kan.. agak-agaklah.. Masa ni kalau setuju.. boleh la bagi dokumen-dokumen yang perlu untuk kedua-dua belah pihak.. Antara dokumen:

* dari pembeli: letter of intent to buy, ic pembeli
* dari penjual: snp lama, copy geran, ic penjual, letter of intent to sell dan resit kalau buyer ada bayar deposit. Dokumen loan penjual tak perlu bagi buyer.. tapi perlu bagi lawyer penjual..

Sebagai tambahan, dalam legal term.. pembeli tu dipanggil PURCHASER dan penjual tu VENDOR..

3. DOWNPAYMENT: Lepas tu buyer & seller akan forward dokumen masing-masing pada lawyer masing-masing. Sesetengah buyer akan insist seller guna lawyer diorang.. tp kalau saya.. prefer utk ada lawyer sendiri.. Kalau mau cepat bolehla share lawyer.. tapi kalau mau selamat.. mau hak anda terjamin.. boleh ada lawyer masing-masing.. dalam 14 hari.. lawyer buyer akan sediakan s&p.. then forwarded to lawyer seller.. lawyer review.. kalau masing-masing ok.. bolehla sign snp.. Masa S&P ni.. buyer akan bayar baki downpayment 10% pada seller.. contoh.. kalau buyer dah bayar deposit 2%.. masa S&P ni bayar lagi 8%…

4. CONSENT: Steps lepas ni banyak kerja lawyer je. Consent ni maksud kebenaran dari pihak berwajib.. macam PBT ke.. contohnya untuk rumah leasehold.. malay reserve.. master title..

5. SETTLEMENT PERIOD: Ni maksudnya segala-gala hal yang pembeli dan bank pembeli harus settlekan dengan penjual dan bank penjual. Kalau takde consent.. lepas je bayar SNP.. settlement period bermula.. kalau ada.. lepas tarikh consent diperolehi.. Settlement period ni within 90 days. Kalau lebih dari period ni.. buyer kena bayar interest.. Masa ni buyer kena cari loan.. Bank buyer akan mintak redemption statement dari bank seller melalui S&P lawyer penjual. Bila redemption statement keluar dari bank seller.. bank buyer akan prepare redemption sum (jumlah hutang seller pada bank). Lepas dapat cheque.. bank buyer akan keluarkan dokumen macam original title, discharge form, duplicate charge.. (Tak faham dokumen ni untuk apa.. harap lawyer dan bakal lawyer boleh tolong ;) ).. Lepas tu S&P lawyer akan forward to bank lawyer.. Lepas tu bank lawyer akan sediakan memorandum of transfer (MOT) / Charge form / Discharge of charge (Lagi sekali nak mintak tolong lawyer atau bakal lawyer.. hehe). Lepas MOT registration kat pejabat tanah, atau lepas registration of private caveat, barulah bank pembeli akan release lagi baki harga jualan.

6. HABIS: Bila MOT dah sedia.. maknanya selesailah proses tukar nama dari penjual ke pembeli.

Kalau nak tau lebih lanjut atau nak tau berapa lama proses ni siap boleh pergi ke sini.

Kalau beli tunai, proses jualan ni banyak cepat. Settlement period tak perlulah nak lama-lama.. sebab xde involve bank.. lagi-lagi kalau dua-dua buyer dan seller beli cash..

Akhir kata.. sekarang ni ramai orang masuk bidding.. good luck pada semua kawan-kawan yang masuk bidding.. Kalau ada sesiapa nak jual lepas dapat hartanah.. harap-harapnya artikel ni serba sedikit dapat la membantu.. Ramai orang tanya.. boleh ke lepas kita dapat rumah lelong.. kita mau terus jual? Jawapannya yang saya jumpa pun sama je.. tak boleh.. kena settle urusan tukar nama dulu.. bila dah nama kita.. baru boleh.. Jadi sekian saja buat kali ni.. sampai berjumpa lagi!!


0 comments:

About This Blog

Was established since 20th Rejab 1430.
Just to educate myself.
`Sharing is Caring-The more you give,the more you get``

`Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.`-Riwayat al-Baihaqi


`We are often afraid to do things until we are sure we will do them well.Therefore we don`t do anything...`


Labels

Blog Archive

Comments

Gold

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

Silver

KLCI and Oil

CPO

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP