Monday, April 5, 2010

Cerita Bank Persatuan

Petikan 2010/03/18, MyMetro,
Bank Persatuan buka lebih banyak cawangan

BANK Persatuan Malaysia Berhad (Bank Persatuan) yang bakal dinaikkan taraf daripada koperasi kredit kepada bank koperasi akhir tahun ini, bercadang membuka cawangan baru sebagai tambahan kepada 13 cawangan sedia ada.
Cawangan baru dicadangkan itu termasuk di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang menjadi hab sektor perbankan di negara ini. Antara cawangan sedia ada bank itu termasuk di Pulau Pinang, Kedah, Perlis, Perak, Selangor serta Kuantan, Pahang.

Pengerusinya, Datuk Mohamad Darus berkata, Bank Persatuan kini dalam proses merangka dan meningkatkan aktiviti di setiap cawangan selain menyelesaikan proses pengauditan kedudukan kewangan bagi memastikan modal berbayar mencukupi sebagai syarat untuk dinaikkan taraf sebagai bank koperasi oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

Beliau berkata, bank itu juga berhasrat menjadi bank koperasi kedua di negara ini selepas Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Bank Rakyat).

Menurutnya, segala syarat diperlukan termasuk modal berbayar RM300 juta yang ditetapkan BNM sebelum dinaikkan taraf dijangka dapat dipenuhi menjelang akhir tahun ini.

Bank Persatuan adalah koperasi yang ditubuhkan mengikut Akta Koperasi 1983 dan didaftarkan pada 1950.

Sehubungan itu, beliau berkata, Bank Persatuan bakal mencipta sejarah dalam industri bank di negara ini apabila dinaikkan taraf dalam tempoh berkenaan.


Menurutnya, memang menjadi sasaran pihak pengurusan Bank Persatuan untuk menjadikan institusi itu sebagai bank koperasi kedua dalam tempoh berkenaan.

Katanya, Bank Persatuan kini mempelbagaikan kemudahan kepada pelanggan yang berurusan di setiap cawangan termasuk menyediakan kemudahan pembiayaan berlandaskan prinsip syariah.



0 comments:

About This Blog

Was established since 20th Rejab 1430.
Just to educate myself.
`Sharing is Caring-The more you give,the more you get``

`Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.`-Riwayat al-Baihaqi


`We are often afraid to do things until we are sure we will do them well.Therefore we don`t do anything...`


Labels

Blog Archive

Comments

Gold

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

Silver

KLCI and Oil

CPO

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP