Sunday, June 12, 2011

KPF dijangka agih dividen 2010 sebanyak 14 peratus

Source:http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KPFdijangkaagihdividen2010sebanyak14peratus/Article
KOPERASI Permodalan Felda Malaysia Bhd (KPF), dijangka mengagih dividen untuk 2010 melebihi jumlah dividen sebanyak 14 peratus pada tahun sebelumnya.

Pengerusinya Datuk Dzukifli Abd Wahab, berkata unjuran itu selaras dengan misi KPF untuk memaksimumkan pulangan pelaburan ahli dan meningkatkan nilai pelaburan dalam syarikat FELDA.
“KPF menyasarkan jumlah agihan dividen antara 12 peratus dan 16 peratus setiap tahun,” katanya selepas pertemuan dengan Suruhanjaya Koperasi Malaysia di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Beliau berkata, dalam tempoh 10 tahun, KPF berupaya mengekalkan sasaran itu dengan jumlah agihan tertinggi dicatatkan pada 2007, iaitu 16.5 peratus.

Bagi 2010, jumlah keuntungan bersih KPF mencatatkan sedikit penurunan kepada RM256 juta berbanding RM328.72 juta pada tahun sebelumnya.

Ditubuhkan pada Julai 1981, KPF berperanan sebagai pusat simpanan dan pelaburan anggota FELDA dan memberi peluang secara adil kepada warga FELDA untuk turut serta memiliki ekuiti dalam syarikat kumpulan itu.

Objektif penubuhan koperasi ini adalah untuk menggiat dan menggalakkan penyimpanan wang oleh anggota FELDA serta menyediakan kemudahan simpanan dan aktiviti pelaburan yang diuruskan secara profesional.
KPF mencatatkan jumlah pelaburan sebanyak RM2.26 bilion sepanjang 2010, peningkatan sebanyak 12.94 peratus berbanding tempoh yang sama pada 2009 iaitu RM2 bilion.

Dzukifli berkata, pertumbuhan itu disebabkan oleh peningkatan aktiviti pembiayaan sebanyak 177.04 peratus dan penambahan simpanan dalam Amanah Raya Bhd sebanyak 138.75 peratus berbanding tahun sebelumnya.

“Pelaburan terbesar adalah di dalam segmen sekuriti pasaran (RM526.42 juta) dan deposit dan simpanan (RM437.94 juta),” kata beliau.

Dzulkifli berkata, KPF kini mengintai peluang pelaburan di rantau Asia dan mengadakan lawatan ke Myanmar baru-baru ini bagi tujuan itu.

“Bagaimanapun, keutamaan KPF masih kepada pelaburan dalam negara,” katanya.

Jumlah pelaburan hartanah KPF pada akhir 2010 sebanyak RM240.08 juta, pertumbuhan sebanyak 1.92 peratus berbanding RM235.55 juta yang dicatakan pada tahun sebelumnya.

“Penjualan ruang pejabat dan perniagaan di Solaris Dutamas, Blok D5, di Jalan Duta sudah mencatatkan keuntungan sebanyak RM4.54 juta dan sehingga akhir tahun lepas, hanya lima unit yang masih belum terjual,” kata Dzukifli.

Antara pelaburan hartanah terbaru yang diteroka KPF ialah pajakan bangunan Hotel Dar Um Hane di Mekah, Arab Saudi.

Dzukifli berkata, melalui pajakan ini, sebahagian daripada hotel yang mula beroperasi pada Februari 2011 itu akan disewakan kepada Felda Travel, manakala sebahagian lagi kepada agensi-agensi Umrah dan haji yang lain. – BERNAMA

0 comments:

About This Blog

Was established since 20th Rejab 1430.
Just to educate myself.
`Sharing is Caring-The more you give,the more you get``

`Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.`-Riwayat al-Baihaqi


`We are often afraid to do things until we are sure we will do them well.Therefore we don`t do anything...`


Labels

Gold

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

Silver

KLCI and Oil

CPO

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP