Wednesday, April 13, 2011

Saham Bank Rakyat dibuka semula

Source:http://beritasemasa.com/peluang-pelaburan-bank-rakyat
Selepas bertahun-tahun lamanya menunggu,Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd. (Bank Rakyat) dibenarkan menaikkan modal berbayarnya sebanyak RM1 bilion lagi, sekali gus memberikan khabar gembira kepada lebih 800,000 ahlinya yang lama menunggu untuk menambah pelaburan mereka.

Berikut di bawah adalah kenyataan akhbar mengenai pengumuman tersebut.

KUALA LUMPUR 2 April – Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd. (Bank Rakyat) dibenarkan menaikkan modal berbayarnya sebanyak RM1 bilion lagi, sekali gus memberikan khabar gembira kepada lebih 800,000 ahlinya yang lama menunggu untuk menambah pelaburan mereka.

Bank koperasi Islam itu, pada bulan lepas memperoleh kelulusan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk meningkatkan modal berbayar kepada RM3 bilion, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Ismail Sabri berkata, dengan kebenaran itu, Bank Rakyat akan membuka peluang pelaburan kepada orang ramai terutamanya ahli untuk membeli saham pegangan dalam bank berkenaan mulai bulan depan.

”Peluang pelaburan ini bukan diberikan kepada semua orang tetapi sebaliknya diutamakan kepada koperasi-koperasi dan ahli-ahli setia Bank Rakyat,” katanya selepas Perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Bank Rakyat, di sini hari ini.

Kalau nak diikutkan senarai menunggu yang hampir 50,000 orang, rasanya sekejap je habis.Itupun berkemungkinan tidak semua dari senarai menunggu tu boleh dapat beli.Ada yang tunggu dekat 7-8 tahun, mesti yang itu bank rakyat dahulukan.Nama pun senarai menunggu.Bagi mereka yang memang dah jadi ahli, mungkin ada peluang yang cerah la untuk menambahkan lagi saham masing-masing dalam bank rakyat.

Nilai senarai menunggu sahaja dah hampir RM 1 bilion.Jadi, berkemungkinan hanya dalam 40% sahaja dalam senarai menunggu yang dapat beli.Ramai yang “beratur” nak jadi ahli bank rakyat ni, bukan sebab apa, tapi sebab kemampuan mereka membayar dividen 15% setiap tahun, dari tahun 1999 lagi.Lebih banyak dari pelaburan ASB!

Bayangkanlah kalau ada yang simpan RM 50,000, setiap tahun dividen yang dapat berjumlah RM 7500! Banyak tu.Macam-macam boleh buat.Boleh buat bayar road tax kereta, boleh buat pelaburan emas, dan banyak lagi. Itu belum lagi yang simpan sampai RM 100k pulak.Kesimpulannya, melabur dalam bank rakyat ini, memang bagus.Cuma peluang untuk beli itu samada dapat atau tidak, itu yang menjadi isunya.

Apa pendapat anda mengenai peluang melabur dalam bank rakyat ini?


0 comments:

About This Blog

Was established since 20th Rejab 1430.
Just to educate myself.
`Sharing is Caring-The more you give,the more you get``

`Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.`-Riwayat al-Baihaqi


`We are often afraid to do things until we are sure we will do them well.Therefore we don`t do anything...`


Labels

Comments

Gold

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

Silver

KLCI and Oil

CPO

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP